حناچی خبر داد
بررسی انتقادات پلیس در فضای كارشناسی
به گزارش بیمه خانه شهردار تهران اظهار داشت: مسئله انتقادات پلیس یك بحث كارشناسی است و ما این تصمیمات را در شورای ترافیك دریافت می نماییم و ترجیح می دهم این موضوعات كارشناسی را در مطبوعات و رسانه ها مطرح نكنیم.
به گزارش بیمه خانه به نقل از مهر، پیروز حناچی شامگاه شنبه همزمان با یك سالگی مسئولیتش بعنوان شهردار تهران در برنامه «نگاه یك» با اشاره به برخی اقدامات یك سال قبل خود در شهرداری پایتخت اظهار نمود: پس از پشت سر گذاشتن دوران پرتلاطم، ایجاد آرامش و انضباط شهری مهم ترین اولویت ما در شهرداری تهران بود و پس از آن با اولویت بندی برنامه ها تلاش كردیم قول هایمان را عملیاتی نماییم. وی افزود: یكی از كارهایی كه مقام معظم رهبری در سال ۹۳ از همه مسؤلان كشور خواسته بودند، احیای باغ های تهران بود و ما با عنایت به این موضوع، برنامه ریزی كردیم و توانستیم از تخریب باغ ها جلوگیری نماییم و ساخت برج در باغ ها با همكاری كمیسیون ماده ۵ متوقف گردید. راهكارهای جدیدی هم برای كاربری های متفاوت با حفظ باغ های پایتخت مطرح شد؛ بعنوان مثال این باغ ها می توانند خانه سالمندان یا رستوران باشند ولی باید شرط باغ بودن در آنها رعایت شود. شهردار تهران تصریح كرد: متاسفانه با اجرا شدن مصوبه برج باغ ها، ۱۰۰ هكتار باغ در تهران از بین رفته بود ولی با متوقف شدن این مصوبه، ۱۲۰۰ هكتار از باغ های تهران در نقاط مختلف احیا شد و بزودی چند باغ دیگر هم در محلات پرتراكم و جنوبی احیا خواهد شد. راه حل مبحث آلودگی هوای تهران، كاهش آلاینده هاست حناچی با اشاره به اینكه در شرایطی كه تهران در زمستان به علت پدیده وارونگی نمی تواند تنفس كند، توسعه فضای سبز یك اجبار است، در مورد چاره آلودگی هوای تهران و وجود نداشتن چاره قطعی برای مشكل آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: من معتقدم چاره مبحث آلودگی هوای تهران، كاهش آلاینده هاست. به هر حال آلودگی و ترافیك یكی از عارضه های تهران است و ریشه این دو، تمركز جمعیت در یك جغرافیای محدود است. وی با اشاره به اینكه امروز صحبت از پهنه جنوبی البرز است و حتی آن سوی البرز هم تحت تأثیر تهران است، اظهار نمود: ما می توانیم اقدامات كاهنده برای آلاینده ها در تهران انجام دهیم و در كوتاه مدت راهی جز كم كردن آلاینده ها و كنترل تردد خودرو ها، نصب فیلترهای دوده در اتوبوس ها، استفاده از موتورهای برقی و... نداریم. شهردار تهران با تاكید بر اینكه تعطیلی مدارس، ۲۵ تا ۳۰ درصد در كاهش ترافیك و آلودگی تأثیر دارد، اضافه كرد: در زمان آلودگی اقدامات خاصی انجام می گیرد؛ همچون متوقف شدن فعالیت معادن شن و ماسه، سوزاندن گاز در نیروگاه شهید رجایی قزوین به جای ازت یا اعمال محدودیت برای تردد شبانه خودرو های سنگین. به قول حناچی دقت معاینه فنی ماشین های سنگین به دقت خودرو های سبك نیست و خیلی زود امكان دارد تنظیم آلایندگی آنها به هم بخورد. حناچی در ادامه با اشاره به اینكه تجربیات دنیا نشان داده است كه انجام طرح های كاهنده آلودگی هوا همچون طرح ترافیك، ال ای زد و غیره می تواند در كاهش آلودگی هوا موثر باشد، تصریح كرد: می توان با اجرای این گونه طرح های ترافیكی منبع تولید آلاینده ها را محدود و موجبات كاهش آلودگی هوا را فراهم نمود. وی درباره نقش سایر دستگاه ها در كاهش آلودگی هوا اظهار داشت: یكپارچگی در تصمیمات در مورد كنترل آلودگی هوا مهم می باشد بگونه ای كه ما در شورای ترافیك كه با حضور استانداری، پلیس راهور و... برگزار می شود، مصوباتی داریم كه برای همه دستگاه ها لازم الاجراست چونكه معتقدیم نمی گردد به یك دستگاهی وظایفی را بدون اختیارات واگذار كرد و در مبحث آلودگی هوای تهران هم شهرداری یكی از دستگاه هایی است كه برای آن وظایفی در نظر گرفته شده است. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ارزیابی تأثیر طرح كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه بررسی آمارها نشان داده است كه میزان مونوكسید كربن در هوای تهران پس از اجرای طرح كاهش آلودگی هوا نسبت به مدت مشابه سال قبلش كاهش یافته، خاطرنشان كرد: البته ما هم تلاش كردیم با توسعه حمل و نقل عمومی مردم را دعوت نماییم كه به جای استفاده از حمل و نقل شخصی كه باعث آلودگی هوا می شود، از حمل و نقل عمومی استفاده كنند و باید اعلام كنم كه زیرساخت متروی تهران برای پوشش هفت میلیون مسافر آماده است اما به علت كمبود واگن كمتر از دو میلیون سفر را در روز پوشش می دهد. هر واگن مترو یك میلیون یورو هزینه دارد حناچی با اشاره به اینكه علاوه بر هفت خط موجود مترو باید خطوط هشت، ۹ و ۱۰ هم ساخته شود، اضافه كرد: با اینكه سرفاصله حركت قطارها را در خطوط یك، دو و چهار به سه و نیم دقیقه رساندیم و در خط سه به هفت و نیم دقیقه، خط شش به ۱۵ دقیقه و خط هفت به ۱۰ دقیقه رسیده اما هنوز وضعیت ایده آلی نداریم و نیازمند تامین واگن هستیم. به قول وی هر واگن مترو یك میلیون یورو هزینه دارد كه یك رام قطار حدود هشت میلیون یورو ارزش دارد. شهردار تهران با اشاره به اینكه حدود ۳۶ درصد ساخت واگن های مترو در كشور بومی شده اند، تصریح كرد: البته طی تفاهمنامه ای كه با معاونت علمی ریاست جمهوری داشته ایم مقرر شده كه یك دستگاه قطار كاملا ایرانی ساخته شود. حناچی در مورد انتقادات پلیس راهور به شهرداری با اشاره به اینكه طرح كاهش آلودگی هوا یك طرح بازدارنده است و میزان خودرو های ورودی به محدوده طرح را كنترل می كند، اظهار داشت: مسئله انتقادات پلیس به این طرح یك بحث كارشناسی است و ما این تصمیمات را در شورای ترافیك دریافت می نماییم. من ترجیح می دهم این موضوعات كارشناسی را در مطبوعات و رسانه ها مطرح نكنیم چونكه خیلی راحت با اعداد و آمار می توان این مورد را بررسی كرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساماندهی دست فروشان هم با اشاره به اینكه شهرداری باید قانوناً از سد معبر جلوگیری كند، اظهار نمود: اما سعی كردیم نگاهمان را از حالت مامور هستیم و معذور دور نماییم. اما دقت داشته باشید كه اگر دستفروشان رها شوند خیلی از پیاده روها بسته می شوند و این در شرایطی است كه تماسهای انتقادی مردم از سد معبر دستفروشان هم بسیار زیاد است و ما تلاش داریم با همكاری ذی نفعان یك مكان یا ساعات مشخصی را به فعالیت آنها اختصاص دهیم چونكه خیلی از آنها از این طریق امرار معاش می كنند. شهردار تهران در مورد برخی انتقادات در خصوص بی توجهی شهرداری به مترو اضافه كرد: ما ۳۰ درصد از بودجه امسال را به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص دادیم و با كمك دولت برای خرید واگن دو خط اعتباری بازگشایی شده است اما دقت داشته باشید كه با عنایت به تحریم ها شرایط سختی را می گذرانیم. این در شرایطی است كه مدت مدیدی است دولت ها اتوبوسی به شهرداری نداده اند اما با این وجود تلاش داریم تا آخر امسال هر ماه یك ایستگاه مترو افتتاح نماییم. ۵۰ درصد هزینه ها را كم كرده ایم حناچی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینكه ما شهرداری را با هزینه كمتری اداره می نماییم، اظهار داشت: ما ۵۰ درصد هزینه ها را كم كرده ایم و این در شرایطی است كه برخی ها به ما می گویند شما كه پروژه عمرانی ندارید. باید بگویم روز گذشته فاز اول بزرگراه نجفی رستگار راه اندازی شد و تا آخر امسال پروژ زیرگذر گیشا و استاد معین افتتاح می شود. تا آخر سال هم یك میلیون تن آسفالت در معابر تهران توزیع می شود البته با عنایت به محدودیت منابع پروژه ها را اولویت بندی كرده ایم و برپایه میزان رضایت مندی مردم آنها را تكمیل می نماییم. اما دقت داشته باشیم كه نسل جدید پروژه ها متناسب با شعارهایی كه داده ایم، آغاز خواهد شد و ما به سمت شهر انسان محور حركت می نماییم و دیگر پروژه هایی همچون پل صدر را كه هزینه زیادی دارد و میزان بهره وری آن هم مشخص نمی باشد، اجرا نخواهیم كرد. وی با اشاره به اینكه اجرای پروژه ال آر تی را جهت بررسی به شورای شهر عرضه كرده ایم، خاطرنشان كرد: به نظر ما خیابان هایی همچون ولیعصر، جمهوری و محدوده بازار می تواند ال آر تی داشته باشد و با پتانسیل بخش خصوصی اجرایی شود. شهردار تهران درباره انتشار اخباری در خصوص فروش صندلی اتوبوس های بی آرتی هم اظهار داشت: این خبر درست منعكس نشده است. باید بگویم در یك برنامه كه در مورد استارتاپ ها بوده، رئیس اتوبوس رانی عنوان می كند كه یك استارتاپ اپلیكیشنی برای ظرفیت مازاد اتوبوسرانی طراحی می كند كه می تواند برای مسافرت جا رزرو كند. اساسا در این شرایط اقتصادی تمام تلاشمان این است كه باری از دوش مردم برداریم و امسال افزایش كرایه هم نخواهیم داشت و برای سال آینده هم باید بحث های زیادی انجام گیرد. حناچی درباره روز برفی تهران و غافلگیری شهرداری هم اظهار نمود: شهرداری غافلگیر نشد. اتفاقا هفته پیش از بارش برف رئیس هواشناسی تهران در شورای معاونان حاضر شد و عنوان نمود كه تا آخر آبان ماه برف سنگین نداریم و حتی با او شوخی كردیم كه این مطلب را بگویید تا مبادا خیال مدیران شهرداری راحت شود. آمادگی برای مقابله با برف وجود داشت هرچند كه در مورد فعالیت پیمانكاران احیانا مشكلاتی بود اما این طور نیست كه آمادگی نداشتیم. وی با اشاره به اینكه برف بسیار سنگینی در مناطق یك، دو و قسمتی از منطقه سه بارید بگونه ای كه از ساعت ۷: ۳۰ تا ۱۰ بامداد به صورت میانگین ۲۰ سانت برف بارید، اظهار داشت: در خیابان باهنر خودرو ها به علت نداشتن تجهیزات خاموش شدند و این ترافیك به خیابان های تجریش، شریعتی و ولیعصر پس زده شد بگونه ای كه مجبور شدیم كارگران برف روب را با مترو جابه جا نماییم و قبول نمی نماییم كه غافلگیر شده ایم چونكه امكان عملیاتی شدن وجود نداشت. وی در مورد بوی نامطبوع در تهران هم با اشاره به اینكه انتشار این بو برای بار دوم در تهران رخ داد، تصریح كرد: از راه تماس مردمی با سامانه ۱۳۷ انتشار بوی نامطبوع در مناطق ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ به ثبت رسید و گزینه های مختلفی در مورد منشأ این بو احصا شد؛ بگونه ای كه در آن روز باد جنوبی در تهران وزید و امكان دارد بوی منطقه آرادكوه و حوالی فرودگاه امام خمینی را به تهران آورده باشد. بررسی ها نشان داد كه جهت باد با شبكه فاضلاب تهران منطبق بوده كه ما این اطلاعات را به ستاد بحران داده ایم و در حال بررسی هستند. شهردار تهران همینطور درباره حذف نام شهدا از تابلوهای شهر با اشاره به اینكه شهدا سرمایه های اجتماعی و ملی هستند و رشادت های آنها فراموش نمی گردد، خاطرنشان كرد: در این حوزه هم شهرداری و هم شورای شهر تحقیقات گسترده ای انجام دادند و ما حتی فیلم هایی كه مربوط به سال ۹۴ است و تابلوها مشخص هستند را هم بررسی نموده ایم. در این راستا ۱۵ هزار معبر در تهران بررسی گردید و آن چیزی كه عمدی تلقی می شد كمتر از دو دهم درصد بود. هشت درصد در تابلوها قوانین را رعایت نكرده بودند؛ بگونه ای كه اسامی پاك شده بودند اما هیچ كدام از این موارد مربوط به دوره ما نبود بلكه برای سال های ۹۴ بود. یكی از پیمانكاران هم استاندارد رنگ كوره ای را رعایت نكرده و از برچسب بهره برده بود كه به مرور زمان این برچسب ها از بین رفته بودند اما بلافاصله این مورد اصلاح گردید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب