تأثیر كربن سیاه ساخته شده در اطراف تهران بر آلودگی هوای پایتخت
به گزارش بیمه خانه ذرات کربن سیاه بعنوان یکی از آلاینده های هوای شهر تهران مورد پایش قرار می گیرند. اما منابع انتشار این ذرات کدام هستند؟
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا کربن سیاه (Black Carbon) یکی از اجزای مهم ذرات ریز معلق در هوا با قطر کمتر از ۲.۵میکرون (PM۲.۵) است و از انواع فرآیندهای احتراق و عموما از احتراق ناقص سوخت های فسیلی بخصوص سوخت دیزل و غیرفسیلی مانند چوب (زیست توده) منتشر می شود. مواجهه با ذرات کربن سیاه می تواند نسبت به سایر اجزای ذرات ریز معلق در هوا، خطرات و نتایج بیشتری را برای سلامت انسان به دنبال داشته باشد.
احمد طاهری - مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در اینباره می گوید: اندازه گیری غلظت کربن سیاه برای اولین بار در سطح کشور در پایتخت و توسط شهرداری تهران از سال ۹۶ شروع شد و به مرور دامنه آن گسترش یافت و هم اکنون اندازه گیری این آلاینده در چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا صورت می پذیرد.
به گفته طاهری، مطالعات انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان داده است که بیشترین غلظت این آلاینده در ساعات شب و کمترین آن در طول روز مشاهده می شود که متاثر از عوامل جوی همچون ارتفاع لایه مرزی و منابع انتشار است همینطور این مطالعات نشان داد که ناوگان سنگین دیزلی تهران بیشترین سهم را در انتشار این آلاینده دارند.
اما اخیرا پژوهشی جامع در زمینه بررسی منابع انتشار و تجزیه و تحلیل دامنه تأثیر ذرات کربن سیاه توسط محققان دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران انجام شد. نتایج این پژوهش در خرداد ماه گذشته در نشریه معتبرScience of the Total Environment انتشار یافته است.
رضا بشیری خوزستانی - پژوهشگر دانشگاه شهید بهشتی -می گوید: در زمینه انجام این پژوهش، از داده های سه سال گذشته چهار ایستگاه پایش کربن سیاه متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران استفاده شد. نتایج اندازه گیری غلظت کربن سیاه در یک ایستگاه پایش می تواند تا حد زیادی تحت تاثیر منابع انتشار در مقیاس محلی، متوسط و بزرگ قرار گیرد. بنابراین در خلال مراحل تحقیقات، مقادیر غلظت کربن سیاه اندازه گیری شده از منابع مختلف در مقیاس های مکانی متعدد در هر ایستگاه به صورت کامل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داده که میزان انتشار کربن سیاه در تهران به طور عمده از منابع محلی است و غلظت آنها تا حد زیادی تحت تاثیر انتشار وسایل نقلیه دیزلی همچون کامیون های سنگین در شهر تهران است.
بیژن یگانه - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی - هم در اینباره می گوید: بررسی های انجام شده نشان داده که غلظت کربن سیاه حتی در مقیاس های کوچک جغرافیایی هم می تواند تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد. این تفاوت قابل توجه را میتوان به میزان انتشار مختلف از منابع در مقیاس های متنوع مکانی نسبت داد.
به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به قول یگانه، نتایج این مطالعه نشان داده که بیشتر از ۶۰ درصد کربن سیاه انتشار یافته در شهر تهران در مقیاس شهری که امکان دارد تا فواصل بزرگتر تا ۵۰ کیلومتری را هم دربرگیرد، تولید می شوند. این در شرایطی است که منابع محلی (در مقایس مکانی ۵ کیلومتری) سهمی کمتر از ۴۰ درصد انتشار کل کربن سیاه در شهر تهران را به خود اختصاص می دهند. محققان دلیل پدیده حاضر را انتشار و پراکندگی آلودگی از گستره وسیعی از منابع آلاینده واقع در فواصل مکانی دورتر از محدوده شهری تهران و اثرپذیری کیفیت هوای شهر از این منابع می دانند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب