یك استاد دانشگاه بهشتی عنوان كرد
خودرو ها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران
به گزارش بیمه خانه، یک استاد دانشگاه بهشتی اظهار داشت: آلودگی هوای ناشی از خودرو ها تنها در ارتباط با آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز، ذرات معلق تولید می کند.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، دکتر یوسف رشیدی امروز در سمپوزیوم ملی محیط زیست ایران که با مبحث گزاره هایی برای گذر از بحران که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار نمود: در بحث حکمرانی آلودگی هوا باور مردم اینست که هر ارگانی اشکال را گردن دیگری می اندازد و در نهایت هم مردم به خاطر استفاده از خودرو شخصی مقصر شناخته می شوند.
وی اضافه کرد: تجربه ژاپنی ها درمورد حل مشکل آلودگی هوا نشان داده است که باید یک اتفاق نظر ملی و قلبی وجود داشته باشد، نه این که به آن به شکل یک مساله لوکس نگاه کرد.
رشیدی در رابطه با اثرات آلودگی هوا بر سلامتی توضیح داد: بر مبنای یک مطالعه - که بر گرفته از دومدرک مهم آژانس بین المللی سرطان بعنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان بهداشت جهانی است - دود دیزل سرطان زا است و در کل آلودگی هوا سبب مبتلا شدن به سرطان می شود.
وی ضمن اشاره به تکالیف قانونی دستگاه ها درمورد آلودگی هوا اظهار داشت: در این مورد یک سری مصوبات دولت و در پله بالاتر قوانین مجلس را داریم. در برنامه دوم توسعه آمده بود که دولت مکلف است آلودگی هوای شهرها را در حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی بهداشت نگه دارد، در صورتیکه اصلا چیزی به نام استاتدارد سازمان جهانی بهداشت برای آلودگی هوا نداریم.
رشیدی افزود: همین مورد در برنامه سوم توسعه هم تکرار شد اما به هدف کاهش آلودگی هوا نرسیدیم. در برنامه چهارم هم گفته شد استاتدار جهانی را کنار بگذاریم و به استاندارد شورایعالی محیط زیست برسیم اما همین هدف هم میسر نشد. در برنامه پنجم و ششم هم به اهداف خود نرسیدیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما تا سال ۱۳۹۷ تا حدی غلطت آلاینده ها را کاهش دادیم و پس از آن غلطت ها ثابت شد. ما تا سال ۱۳۷۹ خودرویی مانند پیکان را تولید می کردیم که هیچ استاندارد محیط زیستی نداشت اما در سالهای پس از آن تدوین استاندارها را شروع کردیم و هم اکنون هم به سوخت یورو ۵ رسیدیم.
رشیدی ضمن اشاره به وضعیت نابسامان خودرو های درحال تردد اظهار داشت: سازمان محیط زیست تنها خودرو های نو را بررسی می کند و هیچ دستگاهی نمی داند که خودروی ساخته شده تا چه زمانی پایداری استاندارد دارد. معاینه فنی هم یک وضعیت ساده را چک می کند که به سادگی پاس می شود. مشکل دیگر اینست که بخش قانون گذاری کشور خطی فکر می کند، یعنی می گوید باید به تقلید از اروپا استاندارد را به یورو ۳، ۴ و ۵ برسانیم، در صورتیکه اگر به جای این کار قطعات در ارتباط با آلودگی هوا در خودرو را گارانتی مادام العمر نماییم، نتیجه بهتری خواهد داشت اما خودروساز داخلی به این علت که می داند چه محصول بی کیفیتی را ساخته، زیر بار آن نمی رود.
این استاد دانشگاه بهشتی افزود: محیط زیست باید کاری کند که این قطعات گارانتی مادام العمر داشته باشد. آلودگی ناشی از خودرو ها تنها در ارتباط با آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز ذرات معلق تولید می کند.
وی درمورد راهکارهای حل این بحران اظهار نمود: ما در گام اول باید حمل و نقل عمومی مناسبی داشته باشیم و تا وقتی که این اتفاق نیفتد، آلودگی هوا کاهش پیدا نمی نماید. متاسفانه در این سال ها این کار را نکردیم. این مورد نیازمند سرمایه گذاری اولیه است. باید انتخاب نماییم یا در این زمینه سرمایه گذاری نماییم یا همین مبلغ را برای داروی سرطان هزینه نماییم. توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری هم اهمیت دارد و جز راهکارهای اصلی است.
رشیدی در انتها ضمن اشاره به این که در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا در ارتباط با خودروهاست، تصریح کرد: راهکار اصلی که شهرهایی مانند لندن، توکیو و.... در پیش گرفتند و موفق بودند اینست که اگر هم خودرو ها و هم سوخت استاندارد شود، باز هم نمی توان بدون پرداختن به حمل و نقل عمومی و خدمات الکترونیک آلودگی هوا را شکست داد.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، دکتر صیاد شیخی اینانلو - فعال محیط زیست و دکتری تنوع زیستی- در قسمت دیگری از این نشست ضمن اشاره به آلودگی های پلاستیکی اظهار نمود: تمام منابع زیستی ما در دریا و خشکی درگیر آلودگی های پلاستیکی هستند و تنوع زیستی ما تحت تأثیر این آلودگی در خطر است.
وی اضافه کرد: متاسفانه سبک زندگی ما و مصرف گرایی مبتنی بر امکانات زیستی نیست و این مورد بخصوص در مورد مصرف پلاستیک، بحران زا شده است.
اینانلو در انتها اظهار داشت: کاهش پسماند صرفاً وظیفه سازمان محیط زیست و شهرداری نیست بلکه وظیفه همه ما و همه دستگاه هاست.
منبع: bimekhane.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب